De Vechtzomp te water op Koningsdag

EEN ZOMPIGEKONINGSDAG

Wat begon als een leuk idee in 2018, werd een ambitieus plan in 2019. Het opnieuw bouwen van een historische Vechtzomp, naar het voorbeeld van de zompen van Ommer schippers in de 18e en 19e eeuw. Zompen voeren op de Regge en de Vecht en brachten goederen uit Twente en Duitsland naar Zwolle, waar het werd overgeslagen in grotere schepen. Bekend is, dat er veel Bentheimer zandsteen werd vervoerd, waarmee onder andere het paleis op de Dam is gebouwd.

“Wat zou het mooi zijn als we ook in Ommen, net als in Gramsbergen en Dalfsen, een eigen Vechtzomp zouden hebben!” Het plan was een uitdaging, toen initiatiefnemers Anton Wolters en Ron Nijhof bedachten dat we die zomp dan ook zelf met vrijwilligers moesten bouwen. Maar het is gelukt! Na de financiering te hebben zeker gesteld, werd in de vroege zomer van 2020 met een enthousiaste vrijwilligersploeg begonnen met de bouw, waarvoor een scheepstimmerwerf werd ingericht in de loods van Korenmolen De Lelie. Ondanks soms flinke kou en Coronabelemmeringen is deze ploeg onder leiding van Harmen Timmerman en Gerrit Veerman er in geslaagd het project binnen drie jaar af te ronden en kan de geplande tewaterlating in het voorjaar van 2023 plaatsvinden. En wat een geweldige kans als dit op Koningsdag zou kunnen gebeuren!

De Oranjevereniging reageert direct enthousiast op dit mooie idee en samen is een programma opgesteld waarbij we elkaar mooi kunnen aanvullen. Zo wordt het mogelijk de hele dag een prachtig programma te kunnen bieden rond onze eigengebouwde zomp. Na een korte tour door Ommen met de zomp, gevolgd door een spectaculaire tewaterlating en aansluitend rondvaarten met onder andere 4 zompen krijgt deze Koningsdag dit jaar een ‘nautisch’ karakter.

“WE HEBBEN ER ALLE VERTROUWEN IN DAT WIJ SAMEN MET DE ORANJEVERENIGING EEN PRACHTIGE DAG ZULLEN REALISEREN EN WENSEN DE OMMER VECHTZOMP EN HAAR OPVARENDEN EEN BEHOUDEN VAART!”

Hans Bottema
Voorzitter Stichting Vechtzomp ‘Hanzestad Ommen’