Een eeuwenoude traditie...

Oranjevereniging Ommen is opgericht in 1959, omdat in oktober van dat jaar enkele personen uit de samenleving bijeen kwamen in hotel “Het Zwarte Paard”. Dit werd gevolgd door een bijeenkomst op 10 november 1959 bij café Weertman, waar zeventien aspirant leden aanwezig waren. Die avond werd de Oranjevereniging Ommen opgericht! De contributie werd bepaald op ƒ 2,50 per jaar. Doelstelling: festiviteiten organiseren voor jong en oud op verjaardagen en jubilea van leden van het Koninklijk Huis of op nationale feestdagen.

Ooit begon Koninginnedag voor Ommen op 30 april, de verjaardag van koningin Juliana. Haar dochter Beatrix heeft deze dag uit dankbaarheid en respect voor haar moeder in stand gehouden. Momenteel vieren we Koningsdag op 27 april, de verjaardag van Koning Willem Alexander. Een dag waarop de rood-wit-blauw met oranje vlaggen in overvloed wapperen in Ommen.

De Oranjevereniging heeft door de jaren heen tradities verbroken en nieuwe ingezet, de koets met bestuursleden ging uit de optocht, de Taptoe verdween, Oranjepop ging over in handen van de Horeca. De invulling op het feestterrein veranderde met nog meer festiviteiten voor jong en oud, muziek mag daar natuurlijk niet ontbreken!

Nog steeds lijkt de Oranjevereniging de gevoelige snaar te raken op Koningsdag en brengt het heel veel mensen op de been. Chapeau aan iedereen die de Oranjevereniging een warm hart toedraagt!

Even voorstellen

Rico Magsino