Optocht Koningsdag 2023 gaat niet door

Al jaar en dag wordt in Ommen Koningsdag gevierd op een manier die in veel steden niet te evenaren is. Een wijze die uniek is in zijn soort en in de wijde omtrek mensen naar Ommen brengt. Een wijze die veel organisatiekracht en vrijwillige bijdrage vraagt van betrokken personen, maar ook van veel ondernemers in- en rondom Ommen. De samenwerking met die betrokken personen zorgt elk jaar weer voor een aantal onvergetelijke dagen.

Als we spreken over Koningsdag, dan hebben we het over versierde karren en fietsen, de aubade en de avond in Oldehaghen. We hebben het over het feestterrein, waar sinds 2017 de taptoe plaats heeft gemaakt voor een feest voor (jonge) gezinnen, en waar vorig jaar mensen tot aan de brug in de rij stonden om van dit feest te genieten. Als we spreken over Koningsdag, dan hebben we het over de versierde straten, die sinds 2021 (mede door Corona) door bewoners van meer dan vijfentwintig straten wordt mogelijk gemaakt. En als we het hebben over Koningsdag, dan hebben we het over de grote optocht…

In de afgelopen maanden heeft de Oranjevereniging alles in het werk gesteld om de optocht in 2023 wederom te organiseren. In de krant, op scholen en op de socials zijn diverse oproepen geplaatst om mensen te enthousiasmeren. Dit heeft niet geresulteerd in een uitkomst die we gehoopt hadden. En om die reden kunnen wij geen grote optocht organiseren zoals we die gewend zijn.

Dat is… een enorme domper. Dit is een stukje nostalgie dat verloren gaat en een pronkstuk dat verdwijnt in de archieven en waarschijnlijk niet meer terugkomt. De reden hiervoor is dat wij als Oranjevereniging niet meer de mensen bij elkaar krijgen om een optocht te organiseren die het succes van de voorgaande jaren kan evenaren. Een tweede reden hiervoor is dat wij als Oranjevereniging vinden dat we geen ‘halve’ optocht kunnen organiseren, die afbreuk doet aan de herinneringen die we hebben aan dit geweldige onderdeel op Koningsdag in Ommen.

Is dat een reden om bij de pakken neer te zitten? Absoluut niet! Want de Oranjevereniging heeft meer energie dan ooit. En we hebben in het verleden laten zien dat verandering ook vooruitgang is. Dat hebben we laten zien op het feestterrein, dat hebben we laten zien tijdens de versierde straten en de fietstocht, dat hebben we laten zien met de aubade, en dat gaat ook zichtbaar worden met een alternatief voor de optocht. Wij hebben er alle vertrouwen in dat er een passende invulling komt voor deze eeuwenoude traditie.

En daar hebben we uiteraard ook uw hulp bij nodig! Want alleen samen kunnen we weer een geweldige Koningsdag in Ommen organiseren. We staan open voor goede ideeën, dus denk met ons mee! Ideeën kunnen gestuurd worden naar oranjeverengingommen@outlook.com