Over Koningsdag 2024

Wat kun je van ons verwachten?

Koningsdag is een dag vol festiviteiten in het teken van de verjaardag van onze Koning. In en rondom Ommen slaan verenigingen, stichtingen, buurschappen, scholen, gemeenten maar vooral inwoners de handen ineen om een enorm feest op te bouwen. Koningsdag in Ommen staat in de wijde omgeving bekend als een dag waarbij elke inwoner betrokken is, met als ‘hoofdact’ de optocht. Ieder jaar bouwen scholen, buurtschappen en verenigingen prachtige wagens die deelnemen aan de optocht. Ook bedrijven profileren zich op unieke wijze aan de 20.000 tot 25.000 bezoekers die dit evenement trekt.

In de middag wordt het Koningsfeest in de Oranjesteeg (Koesteeg) vanaf 15:00 uur voortgezet met diverse activiteiten. Wil jij weten wat het programma is? Klik dan hier

Vlagprotocol

op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als blijk van eerbied en respect voor de doden. De periode waarin de vlag halfstok hangt duurt van zonsopgang tot zonsondergang.

De vlag die gebruikt wordt is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Bij het hijsen van de vlag wordt deze eerst vol gehesen, waarna hij langzaam wordt neergehaald tot het midden van de vlag op de helft van de normale lengte is gekomen. Daarna wordt de vlaggenlijn vastgebonden.

Na zonsondergang wordt de vlag op herdenkingsplaatsen neergehaald. Bij het neerhalen van de vlag gaat de vlag vanaf halfstok eerst naar de top alvorens neergehaald te worden.

Op 5 mei hangen in Nederland de vlaggen van zonsopgang tot zonsondergang in top. De vlag die gebruikt wordt is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Op Koningsdag wordt de vlag met oranje wimpel gehesen.